اثر بخشی تبلیغات:

اثر بخشی تبلیغات:

اگرچه لازم است شرکت ها در زمینه اثربخشی و کارآیی تبلیغات خود به تحقیقات بیشتری بپردازند. پژوهشگران حرفه ای خطوط کلی را که ممکن  است برای بازاریان مفید واقع گردد ترسیم کرده اند.

1ـ تاثیر تبلیغات بر تغییر خرید نام تجاری: تلیس باتجربه و تحلیل خرید 12 نام تجاری از یک کالای پر خرید و پرمصرف از طبقه کالاهای مصرفی توسط خانوار نتیجه گیری کرده است که به نظر می رسد تبلیغات در افزایش حجم خرید توسط خریداران وفادار موثر و در جذب خریداران جدید تاثیر کمتری دارد.

برای خریداران وفادار هم مودجه شدن بیش از حد با آگهی تبلیغاتی ظرف یک هفته چندان مفید نیست. چرا که اثربخشی تبلیغات یکنواخت و یکنواخت تر می شود. بعید به ظنر می رسد تبلیغات تاثیر فزاینده ای در ایجاد وفاداری داشته باشد در عوض ویژگی ها، نمایش و ها و به خصوص قیمت فروش کالا نسبت به تبلیغات تاثیر به مراتب بیشتری دارد.

2ـ تاثیر فضای پیرامون

آگهی تبلیغاتی وقتی موثرند که پیام آن ها با فضای پیرامون انطباق و سازگاری بیشتری داشته باشند برای مثال یک آگهی تبلیغات شاد در یک نمایش تلویزیون شاد گنجانده شود.

3ـ تاثیر پیام مثبت و پیام منفی

گاه مصرف کننده به پیام های منفی پاسخ بیشتری می دهند تا با پیام های مثبت.

بعنوان مثال یک شرکت کارت  اعتباری به مصرف کنندگان زنگ بزند و ضررهای استفاده نشده از کارت را بیان کند بیشتر  اثر دارد تا مزایای خود کارت را.

 4ـ تبلیغات و تبلیغات پیشبرد فروش

تحقیقات توسط جونز در یک بررسی جدید برای مطالعات اثرات تبلیغات از داده های اطلاعاتی استفاده کرد. جونز به این نتیجه رسید که 70 درصد برنامه های تبلیغاتی واقع در نمونه مورد آزمایش او فروش را به سرعت افزایش داده اند ولی فقط 30% موارد این تاثیرات قوت و شدت داشته ایت. فقط 46 درصد برنامه های تبلیغاتی سبب شده اند فروش در بلندمدت افزایش پیدا کند. جونز همچنین مدعی است افزایش فروش می تواند فقط ناشی از پخش یک آگهی تبلیغاتی باشد و هجوم تبلیغاتی بازده نزولی دارد این آگهی در نوبت اول موفق با افزایش فروش نمی شود باید متوقف شوند.

 

 

علی خویه

مدرس دانشگاه، مدرس دوره های کاربردی و اجرایی در زمینه مدیریت،ایزو، بازاریابی، فروش، تبلیغات و خلاقیت، با 16 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی مرجع و کاربردی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مدرس MBA , DBA، تدریس و آموزش در صدها کارخانه و شرکت در سراسر کشور و خاورمیانه، سخنران برتر ده ها سمینار مختلف، تالیف و ترجمه چندین کتاب کاربردی و پرفروش در کشور، مدرس نمونه در چندین موسسه آموزش عالی کشور، مشاوره و آموزش در بیش از صدها کارخانه و شرکت، مجری بیش از 200 پروژه در سراسر کشور، مشاور مدیران عامل مطرح کشور، مجری افزایش فروش بیش از صدها شرکت و سازمان، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما، عضو انجمن های معتبر اروپا و آمریکا، ریاست انجمن مهندسی فروش ایران، ریاست انجمن برند ایران، موسس و بنیانگذار آکادمی مذاکره در ایران، موسس مدرسه فروش و بازرگانی ایران و....  www.khooyeh.ir  

/ 0 نظر / 13 بازدید